assalamualaikum...

Friday, October 1, 2010

hidup sebuah cerita

setiap hari dalam kehidupan merupakan sebuah cerita..
dalam cerita itu, kita adalah watak utama..kite boleh bwat ape2 cerita yg kite nak sebab kite yg kawal watak utama tersebut..apa yg hendak kite lakukan atau xnak lakukan semue boleh berlaku didalam cerita..

jika kite inginkan sebuah cerita yg gembira, maka tentulah kita akan membuat watak utama menjadi seorang yg ceria, periang, gelak ketawa, berprasangka baik, senyum dan senang hati. watak utama yg riang akan membuat pembaca-pembaca menjadi ceria membaca cerita yg diceritakan..

jika watak utama kite bersifat sedih, keesorangan, marah, benci, sakit hati, iri hati, berprasangka buruk dan bermuka susah hati, maka cerita yg lahir akan menjadi cerita yg menyedihkan.  selain itu, para pembaca juga akan turut terpengaruh dan mudah menjadi sedih.

sebagai pencerita, kite mesti ingin merancang agar watak utama akan menjalani sebuah cerita yg baik..namun, timbul pula satu persoalan....kenape cerita yg kite karang kadang2 tidak menjadi atau menjadi yg sebaliknya??
jawapan bagi persoalan ini adalah kerana, dalam buku cerita ini, bukan kite seorang sahaje yg mengarang watak utama..dalam buku cerita ini terdapat terlalu ramai pengarang yg mengarang watak utama..erti kate lain, kite sebenarnye berkongsi cerita dengan watak-watak utama yg lain..btol..kite berkongsi buku yg sme..

dalam cerita kite sehari-hari segale perlakuan watak utama kite akan mempengaruhi watak-watak utama yang lain, begitu juga sebaliknya. watak-watak utama didalam buku ibarat 5 pendulum yg disusun secare selari, apabila satu pendulum bergerak, daya dari pendulum 1 akan berpindah ke pendulum yg sterusnya hingga ke pendulum yg ke 5, pendulum ke 5 pula akan membalas balik daya tadi ke pendulum yg sbelum nye hingga akhirnya nnti daya itu akan kembali pule ke pendulum yg pertame.
* dikarang oleh : fira  *


No comments:

Post a Comment